עופרה רוזנפלד | מינוף יכולות להשגת תוצאות

top banner1

logo-h4r

  • יש לנו את כל המשאבים להיות מי שאנחנו רוצים להיות

  • אנחנו האחראים לתוצאות שנשיג בחיינו

  • כולנו צריכים אמונה ביכולות שלנו, דרך ברורה והנחייה בגובה העיניים

  • הטיפול במילת יוביל אותך לבחירות הנכונות ולתוצאות שרצית

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

גיל ההתבגרות

קשר בין הורים ומתבגרים, איך להבין את הילדים בגיל ההתבגרות.

השאלה הנפוצה ביותר שאני שומעת כמטפלת כאשר מגיעים אלי הורים למתבגרים היא " הוא מוציא ואותי מדעתי, לא אכפת לו

משום דבר, לימודים לא מעניינים אותו, הוא נסגר בחדר, לא מספר לי כלום, בגדים נערמים על הרצפה בחדר שלו לגובה מדאיג...

מה עושים עם זה?

בהרצאות שאני מעבירה לקבוצות הורים אני מנסה לשחרר מעט מהלחץ בתחילת השיחה ומספרת בחיוך, אם ביד אחת יש לך

שלושה תפוחים וארבעה תפוזים, וביד השנייה ארבעה תפוחים ושלושה תפוזים, מה יש לך בסה"כ? ובכן מתבגר אמיתי יענה לי

שתי ידיים גדולות מאד. הורה אחד בקהל ענה לי ספק בצחוק "כן הם מתחכמים כל הזמן" עניתי "ואולי זה המקום של לחשוב מה

שנקרא מחוץ לקופסה, יצירתי....?" כן נכון זה לא רק יצירתי יש שילוב של מרד והרגשת כל יכול של המתבגר שיוצרת את התשובות המתחכמות והאמירות של " אף אחד לא יחליט עלי, אני יודע כל מה שצריך".

 

הילד המתבגר נמצא בתקופה שבו הגיל היחיד שבו יכול אדם להיות 8 ימים מבלי שינה? המחשבות העיקריות שמטרידות את מחשבתו נוגעות רק בו ולא בסביבתו, המשפט " לא תחליט עלי" ששמענו בחיוך בגיל שנתיים חוזר לאופנה רק שאנחנו לא מחייכים כ"כ. הילד המתבגר נמצא בתקופה שבו מקום סביבתו הפרטי תמיד נראה שעבר פוגרום או שעבר ביקור של פורצים עקשנים במיוחד. אם כל זה מוכר ברוכים הבאים לגיל ההתבגרות של ילדכם.

 

בשפה טיפולית חינוכית ילדינו קצת מזכיר אדם אגוצנטרי, מרדן ומחפש עצמאות ומשמעות ובטוח שהוא יודע הכל. כדי שנדע להתנהל בתוך העולם החדש של גיל ההתבגרות, כדאי שנזכור כמה עובדות.

 

 גיל ההתבגרות זו תקופה של שינויים מהירים הקשורים זה בזה בקשר הדוק. התפתחות גופנית כגון מאפייני משניים,חלוקה שונה של שרירים ורקמות שומן, צמיחת שיער,התפתחות בית חזה נשי וכתפיים רחבות, שינוי קול,עור,ובלוטות זיעה.ההתפתחות הקוגניטיבית מדברת על ירידה בפלסטיות של המוח (ירידה בהכלת תפקודים חדשים)התמחות המספירית (התמקדות במוח שמאל כשפה או במוח ימין כיכולת מרחבית ויצירתיות). מעבר ליעילות על חשבון גמישות. מעבר לחשיבה היפותטית-דדוקטיבית (לוגיקה).אם משה רוצה לדבר עם האחראי והאחראי הוא דוד, מכאן נובע שמשה רוצה לדבר עם דוד אבל יתכן שמשה לא אוהב את דוד?..חשיבה מטה קוגניטיבית- חשיבה על החשיבה של עצמינו.

 

במחקר על התנהגות ילדים בגיל ההתבגרות מצאו שאחוז דרגת הקונפורמיות בקבוצת השווים בין בתי ספר חטיבות ביניים הגבוה ביותר קיים אצל ילדים בגיל ההתבגרות המוקדמת – חטיבת ביניים . בשלב של התבגרות מוקדמת קיים בין הורים וילדים כבוד

מחודש קשר חזק. עקב שינויים ברמת ההבנה של הילד, חשיבה היפותטית וחקירת אי התאמות וסתירות מאפשרת לילדים צפייה מראש של התנהגות הורית (פגמים והתכנות דרכים אחרות). בשלב של התבגרות מאוחרת -הילדים מחפשים אוטונומיה בהתנהגות ובקבלת החלטות ואז תיתכן התנגדות, ציפייה ליחסים שוויוניים וליתר עצמאות.

 

 ילדים בגיל ההתבגרות מתחלקים לבעלי מוקד שליטה פנימי – ההצלחה תלויה בי ולבעלי מוקד שליטה חיצוני – כל מה שאומר ואעשה לא ישנה דבר (מזל, המורה).

 

מגדר המין משפיע על הישגים ביה"ס (Entwise'1990 ): "לבנים יש כשרון טבעי במתמטיקה על פני בנות > הממצאים הפוכים. כמו כן בנות מאמינות שכישלונן נובע מהיעדר יכולת הטבוע בהן אמונה היוצרת > ויתור על הצטיינות התחום.

יש לנו הרבה מה להבין את הילדים שלנו כדי שיקשיבו לנו כך שנוכל לייצר קשר בונה תומך ומשתף.שיחה עם מטפל יכולה לתתלהורה כלים להבנה טובה יותר ולמתבגר מודעות גבוהה יותר ובכך ליצור גשק לקשר חשוב.

 

אז קחו נשימה עמוקה, התייעצו עודדו והדרך תהיה נינוחה ובריאה יותר .

 הכותבת עופרה רוזנפלד מנכ"ל מילת, פסיכותרפיסטית מנחת קבוצות מטפלת ומאמנת אישית בטכניקת NLP וגם הדמיון המודרך.