עופרה רוזנפלד | מינוף יכולות להשגת תוצאות

top banner1

logo-h4r

  • יש לנו את כל המשאבים להיות מי שאנחנו רוצים להיות

  • אנחנו האחראים לתוצאות שנשיג בחיינו

  • כולנו צריכים אמונה ביכולות שלנו, דרך ברורה והנחייה בגובה העיניים

  • הטיפול במילת יוביל אותך לבחירות הנכונות ולתוצאות שרצית

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

להחליק את המחלוקות

להחליק את המחלוקות- סדנה לתקשורת לגיל ההתבגרות

סדנה 

גיל ההתבגרות היא תקופה של התפתחות מהירה, פיזית, נפשית וחברתית. גיל זה מתאפיין באי הבנות בין דרישות המערכת, ביה"ס וההורים מצד אחד וראיית העולם של המתבגר מצד שני. במצב זה המתבגרים רואים את ההווה כאשר מנגד, ההורים והמערכת מתמקדים במה יהיה בעתיד ואיך צריך לתפקד בהתאם לנורמות חברתיות.

בין המתבגרים להוריהם נוצרות מחלוקות במגוון נושאים כגון: כסף, התארגנות, עישון, שתיית אלכוהול ומכלול הרגלי חיים יומיומיים.

בגיל זה עומד המתבגר פעמים רבות לראשונה בחייו בצומת שבה עליו לקבל החלטות שונות. המתבגרים עשויים להתמודד עם קשיים אלה בדרכים שונות ולאו דווקא יעילות.

הסדנה משלבת תיאוריות בתקשורת, כלים יישומיים מתחום ה- NLP, דמיון מודרך וסימולציות בשילוב מודלים מהנחיית קבוצות ומתחום אימון אישי המתבסס על מודל ה- NEWS ואימון ADD לקבלת תוצאות טובות יותר.

מטרות הסדנה:

לרכוש כלים המסייעים בתהליך בחירה ואחריות אישית לשיפור היכולת לקחת החלטות, תוך התבוננות פנימית לרצונות, ליכולות ולערכים אישיים. כל אלה יחזקו את המתבגר ביכולת עמידה בלחצים חברתיים ויאפשרו לו לשפר את המציאות בכל תחומי החיים.

הנושאים המוצעים בסדנא:

  • פרואקטיביות - לקיחת אחריות על המעשים, התגובות והבחירה שבין להיות טיפוס מוביל! ( כולל פרואקטיביות בשימוש בשפה)
  • היכרות עם השדונים שלי - מודעות לפחדים ולאמונות שמגבילים אותי בסיוע רכישת טכניקות "להדברתם", יסייעו לי להתפתח ולצמוח בכיוון שרצוי לי.
  • הוצאה לפועל - רכישת כלים מעשיים להגשמת הכיוון והמטרות שלי בכל תחום – כולל תוכן וניהול זמן.
  • גישה וחשיבה חיובית – השפעתם על תחומי החיים, טכניקות לחשיבה חיובית.

מגוון נושאים לבחירה בתחום התקשורת

  • היחס בין מוען נמען והמסר. אפקט ההשפעה
  • התייחסות של שפה בים שידור מסרים וקבלת מסרים
  • NLP שימושי שפה, מה השפה אומרת לנמען בתקשורת, איך השפה תוקעת ואיפה היא פותחת ערוצי הידברות
  • אמצעי התקשורת כבעלי השפעה בלתי מוגבלת/ מוגבלת איפה עובר הקו, הנמען כיצור פאסיבי/ אקטיבי
  • פרשנות ופענוח
  • המסר אמונות מגבילות , הפער בין המסר שנשלח למסר שנקלט
  • מנהיגי דעה והשפעתם בקבוצה, התגמול וחשיבותו בהעברת המסר
  • חשיבות עבודת צוות ( פיתוח צוות ) מתוך חשיבה ארגונית
  • תהליכי קבלת החלטות הממהרים לאמץ את החדש – יחידת האימוץ והשפעתם על הדוחים שינוי (אסכולת החידושים)
  • הנמען כאקטיבי בתקשורת צרכים המובילים לציפיות (אסכולת ההשפעה)
  • הערכים
  • קביעת סדר היום בתקשורת איך אפשר לקשר את סדר היום הפרטי > ניהול זמן
  • אסטרטגיות של הצלחה
  • פעילויות קבוצתיות, סימולציות, שימוש בכלים
  • הגישה החיובית שימוש בחושים כדי להשיג מטרות, בניית מטרה ומהם הכלים ליישום
  • החשיבה היצירתית (דה בונו)
  • המפות האישיות בתקשורת, איך לבנות מפת חשיבה
  • הכוונה החיובית איך לתעל יכולת הפרדה בין מה שנאמר והכוונות החיוביות מאחורי הדברים
  • כשלא מצליח לנו מהו הווירוס שנתקע במחשב שלנו ואיך למנף מוטיבציה

"טעימות" ממגוון נושאי הסדנה

חשיבה יצירתית: ששת כובעי החשיבה של דה בונו

ד"ר דה בונו , ממציא השיטה מלמד אותנו למקד את החשיבה ולבצע סוג אחד של חשיבה בכל פרק זמן. אנו חובשים רק כובע

אחד בכל פעם כשעל צבע של כובע מסמל סוג אחר של שחיבה, זווית ראייה שונה באמצעותה ניתן להתבונן וכשמתקבלת בסוף

התהליך התמונה כולה. ניתן להשתמש כדי לפתור בעיות, לקבל החלטות, תכנון משימות, התמודדות עם דילמות וכד".

  • הכובע הלבן – עובדות, נתונים ומידע – חשיבה ניטראלית ואובייקטיבית לקבלת החלטה שקולה.
  • הכובע האדום - חשיבה רגשית – רגשות, תחושה ואינטואיציה.
  • הכובע השחור – חשיבה ביקורתית ושיפוט שלילי
  • הכובע הצהוב – חשיבה חיובית ואופטימית, חיפוש היתרונות וההזדמנויות.
  • הכובע הירוק – חשיבה יצירתית – חיפוש רעיונות ופתרונות.
  • הכובע הכחול – לחשוב על החשיבה ברוגע ושליטה – ארגון תהליך החשיבה, הגדרת הנושא ניסוחו וסיכום הדברים.

שתיית אלכוהול ושימוש בסמים בקרב בני נוער

בני נוער מתנסים בשתיית אלכוהול ושימוש בסמים ובחלקם אף מתמכרים הנאה מהירה וזמנית. המתבגר שבגיל זה מנסה להוכיח

לעצמו ולסביבתו את בגרותו מתנסה בדברים מסוכנים העשויים להעניק לו אשליה של עצמאות ובגרות. אחד הגורמים המשמעותיים לכך שהמתבגרים נמשכים לאלכוהול וסמים הוא לחץ חברתי.

לחץ חברתי קיים בכל מקום בו קיימת קבוצת אנשים . הוא גורם לאנשים ובמיוחד למתבגרים להתנהג במורה דומה ולחקות איש את רעהו. לא תמיד זה בא לידי ביטוי בהתנהגות שלילית. המתבגר גם מחקה התנהגויות חיוביות בתקופה בה הוא בונה את תדמיתו ואת המארג החברתי שלו. הבעיה נוצרת כאשר הוא מחקה התנהגויות שליליות או מושפע מלחץ חברתי גם כשאין הסכמה על אותה התנהגות שלילית.

התופעה מתקיימת לעיתים קרובות כאשר הדימוי העצמי של המתבגר נמוך. על מנת להרגיש חלק מהקבוצה הוא משתתף בחוויה הקבוצתית של השתייה או העישון וזוכה לאשליית השתייכות חברתית קצרה.

ככל שהמתבגר ייטיב להכיר את עצמו על חולשותיו ונקודות החוזק שלו וירכוש כלים להתמודד עם מציאות חייו המשתנה, הביטחון העצמי שלו יגדל והוא יעמוד טוב יותר בפני לחצי הקבוצה, בנוסף תקשורת בונה וחיובית עם הוריו וסביבתו תסייע להפחתת הסיכויים לשימוש והתמכרות לאלכוהול וסמים.

להורים:

אמנם המתבגר שלכם מתנהג בצורה בלתי יציבה ולפעמים אתם משמשים כ"שק חבטות" לתסכולי ההתבגרות שלו, אבל מומלץ להשאיר את ערוץ ההתקשרות איתו פתוח ולהיות ערים לשינויים שחלים בו, גם אם אינכם חושבים שהם קשורים לשימוש באלכוהול וסמים.

על אף הצורך שלו למרוד, המתבגר שלכם זקוק לגבולות ברורים בנושאים חשובים והגיוניים שתציבו לו מתוך כבוד לאישיותו ודאגה לשלומו ובריאותו.

כדאי לשים לב האם חל שינוי כלשהו באחד מתחומי חייו המרכזיים, תפקוד בביה"ס, שינוי ביחס למשפחה כמו התרחקות, הסתרות ושקרים, שינויים חברתיים וכמובן שינויים קיצוניים בהתנהגות ובמצב הנפשי, אם אתם מבחינים בשינוי כלשהו, פנו לייעוץ מקצועי ותפתרו את הבעיה בצורה שתאפשר לכם לסייע לילדכם, לתמוך בו ולהתמודד איתו ביחד.

המלצות על הסדנה

במושב פורת – מועצת לב השרון:
בס"ד
פברואר 2008

עופרה ורחלי,


לאחר שישה מפגשים מהנים כמדריכת קבוצת מתבגרים קשה ומפולגת אני יכולה רק להצדיע לכן ולכל הפעילות המדהימה

שייצרתם לקבוצה.

המפגשים פתחו פתח לכל אותם נערים שלא תמיד יש להם מענה לצורכיהם ומגוון חברים.

הנערים והנערות דיברו, שיתפו והציגו את דעותיהם ובמפגש האחרון אפילו הציגו את עולמם מול הוריהם, דבר שייצר כבוד להורים.

לסיכום, זו הייתה סדנה מיוחדת במינה.

מומלץ! מומלץ! מומלץ!

באהבה

מלי שוהם

הכותבת: רחלי בר זיו, מאמנת אישית עם התמחות ב-ADD/ADHD, בוגרת עבודה סוציאלית וחינוך מיוחד עם התמחות בלקויות למידה וקשיי קשב וריכוז.